- Oliwa z oliwek zapobiega rozwojowi wrzodziejącego zapalenia jelita grubego. Zawarty w niej kwas oleinowy blokuje procesy zapalne, stanowiące podłoże tej choroby. Badania wykazały, że efekt ochronny można zaobserwować spożywając codziennie 2-3 łyżki oliwy lub innych tłuszczy bogatych w kwas oleinowy, tj. olej z pestek winogron czy olej arachidowy.
- Witamina C zwiększa wchłanianie żelaza z pożywienia nawet 3 krotnie. Z tego powodu w codziennej diecie powinniśmy łączyć produkty pochodzenia zwierzęcego bogate w żelazo (mięso) z produktami, stanowiącymi dobre źródło witaminy C (np. papryka, kapusta, pomidory).
- Białko odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie odchudzania. Białko to przede wszystkim podstawowy budulec tkanki mięśniowej, której zwiększony poziom zapewnia wzrost tempa przemiany materii zarówno w czasie wysiłku, jak i w spoczynku. Ponadto organizm na strawienie białka zużywa najwięcej energii w porównaniu z tłuszczami i węglowodanami. Co więcej, potrafi ono nasilić przemianę materii nawet o kilkanaście procent, co z punktu widzenia redukcji masy ciała odgrywa niebagatelną rolę.
- Spożywanie żywności o wysokim indeksie glikemicznym sprzyja otłuszczeniu ciała. Cukier z tego typu produktów szybciej przenika do krwi potęgując wydzielanie insuliny - hormonu napędzającego odkładanie tłuszczu w komórkach. Dodatkowo, pod wpływem insuliny komórki tłuszczowe mogą znacznie zwiększać swoje rozmiary, utrwalając na stałe niekorzystnie zmiany w budowie ciała.
- Nie zaleca się spożywania świeżego ogórka razem z warzywami bogatymi w witaminę C. Świeży ogórek zawiera askorbinazę - enzym rozkładający witaminę C, zatem dodatek tego produktu do sałatek np. z pomidorów czy papryki sprawia, że ilość tej witaminy w sałatce ulega drastycznej redukcji. Temu niekorzystnemu zjawisku można zapobiec stosując zakwaszanie ogórków przez dodatek np. soku z cytryny, kefiru bądź octu.
- Banany pomagają skutecznie walczyć z wysokim ciśnieniem, ponieważ wyróżniają się wysoką zawartością potasu i niską – soli. W ten sposób w USA banany promują jako środek na zmniejszenie ryzyka nadciśnienia oraz zawałów.
Białko zawarte w jajach wykazuje najwyższą wartość biologiczną spośród wszystkich produktów. Oznacza to, że zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy potrzebne do b udowy białek ustrojowych. Skład aminokwasowy białka jaja kurzego jest najbardziej zbliżony do składu białek organizmu i białko to jest najlepiej wykorzystywane przez ustrój ludzki.
Osoby chorujące na cukrzycę powinny unikać rozgotowywania warzyw. Jak się okazuje w miarę gotowania warzyw ich indeks glikemiczny wzrasta. Zatem rozgotowane warzywo znacznie szybciej podnosi poziom glukozy we krwi niż jego surowy odpowiednik, co zwłaszcza u osoby chorej na cukrzycę jest zjawiskiem niekorzystnym.
Orzechy powinny stanowić ważny element diety osób z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi. Badania naukowe wykazały, że spożywanie garści orzechów dziennie zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, a ponadto pozwala obniżyć poziom cholesterolu całkowitego oraz tzw. złego cholesterolu od kilku do kilkunastu procent.
Cieszę się bardzo że Wam się podoba :)
oto kolejna część :
- Sacharoza (biały cukier) przyczynia się do spadku odporności organizmu. Pod wpływem cukru trzustka produkuje duże ilości insuliny. Z kolei długo utrzymujący się wysoki poziom insuliny we krwi utrudnia przysadce mózgowej produkcję hormonu wzrostu- związku pełniącego ważną rolę w regulacji układu odpornościowego.
- Winogrona pozwalają obniżyć ciśnienie krwi i zmniejszyć insulinooporność. Dzięki zawartym w nich substancjom czynnym pochodzenia roślinnego, tzw. fitochemikaliom zabezpieczają przed wystąpieniem zespołu metabolicznego, redukują czynniki ryzyka lub opóźniają rozwój chorób serca i cukrzycy.
Żurawina zawiera wiele witamin i minerałów, kwasy organiczne, cukry, pektyny, garbniki i goryczki. Najcenniejsze w niej to antyoksydanty, flawonoidy, poliantycyjanoidy. To naturalny antybiotyk. Sok jest niezastąpionym domowym lekiem na anginę, grypę, zapalenie oskrzeli. Chroni przed próchnicą i paradontozą.
Przynosi ulgę w stanach zapalnych dróg moczowych, schorzeniach wątroby i lekko obniża ciśnienie. Obniża poziom złego cholesterolu LDL oraz działa przeciwzakrzepowo.
Białko zjedzone na śniadanie obniża apetyt w ciągu całego dnia
Naukowcy z University of Missouri w Kolumbii przeprowadzili pilotażowe badanie mające określić, czy spożycie śniadania zmienia aktywność pewnych obszarów w mózgu i wpływa na zwiększenie sytości.
Dziesięć otyłych dziewcząt w wieku ok. 15 lat wzięło udział w trzytygodniowych badaniach. Uczestniczki zostały losowo podzielone na dwie grupy, w jednej z nich podaż białka w posiłku śniadaniowym była na normalnym poziomie (ok. 18 g, spożywanie zbóż i mleka), w drugiej podwyższono jego ilość (ok. 50 g, spożywanie specjalnie przygotowanych posiłków - gofry, syrop i jogurt). Posiłki przez 6 dni w tygodniu miały być spożywane w domu, natomiast 7 dnia uczestniczki miały spożyć śniadanie w laboratorium.
Bezpośrednio po spożyciu śniadania w laboratorium, wypełnione zostały kwestionariusze związane z sytością, został też wykonany rezonans magnetyczny mózgu (fMRI). Określał zmiany aktywności mózgu podczas oglądania fotografii z żywnością i nie związanych z nią. Wyniki wykazały, że poziom sytości wzrósł a apetytu zmalał, wraz ze wzrostem podaży białka w diecie.
Dane te sugerują, ze wzrost białka w śniadaniu może mieć korzystne działanie na zapobieganie przejadania się w późniejszym okresie. To badanie jest dodatkowym dowodem na to, że śniadanie reguluje całodzienną sytość i kontrolę apetytu.
Jedzenie ryb zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu
Powszechnie wiadomo jak ważne jest regularne spożycie ryb ze względu na jednonienasycone kwasy tłuszczowe w nich zawarte. Czy mają jednak jakiś wpływa na długość ciąży? Badacze z Nationwide Children's Hospital w Columbus w Stanach Zjednoczonych, przeprowadzili randomizowane badanie na kobietach zagrożonych przedwczesnym porodem.
Badanie zostało przeprowadzone na podstawie kwestionariusza częstości spożycia ryb. Poziom kwasów omega-3 został we krwi został odnotowany podczas rejestracji w trakcie 16- 21 pełnego tygodnia ciąży.
Prawdopodobieństwo przedwczesnego porodu u kobiet jedzących ryby mniej niż raz w miesiącu wynosiło aż 48,6 %, wśród kobiet zgłaszających częste jedzenie ryb 35,9 %, natomiast u tych spożywających je umiarkowanie, czyli 3 razy w tygodniu 0,60 %.
Umiarkowane spożycie ryb (do trzech posiłków tygodniowo) przed 22 tygodniem ciąży wiązało się z redukcją ryzyka porodu przedwczesnego.
Badacze zwracają jednak uwagę na ograniczenia tego badania, wynikające m.in. z możliwych błędów w wypełnianiu kwestionariusza spożycia ryb, a także braku danych dotyczących diety oraz spożycia innych składników odżywczych, poza kwasami omega-3 i omega-6.