Niekorzystne działnie stresu

Idź do strony 1 2

Wiadomość

martucha

 Avatar

Dołączył: 13:23 @ 22/03/2011

Miasto: -

Punkty: 3291

Listów: 197

Stres to wykształcony na drodze ewolucji czynnik adaptacyjny, mający pomóc człowiekowi w rozwiązaniu zaistniałych problemów. W niewielkich dawkach spełnia funkcję mobilizacyjną, podnosi poziom adrenaliny, dodaje energii i stymuluje do działania. Jednak gdy utrzymuje się dłużej wpływa na organizm destrukcyjnie – jest przyczyną wielu zaburzeń psychosomatycznych.


Współczesny świat stawia przed człowiekiem coraz więcej nowych zadań, które wymagają nieustannej pracy, samodoskonalenia, rywalizacji. Standardy życia wymagają od nas sprawdzenia na wielu płaszczyznach – zawodowej, towarzyskiej, rodzinnej. Kiedy trudno nam sprostać wszystkim wyzwaniom pojawia się stres, który w przypadku nie leczenia prowadzi do wielu chorób i zaburzeń – stanów niepokoju, lęku, depresji, chorób nowotworowych, oraz innych.


Co to jest stres i kiedy się pojawia?
Stres to fizjologiczna reakcja organizmu na niekorzystne bodźce środowiskowe i codzienne zdarzenia, z którymi człowiek nie może sobie poradzić. Pojawia się kiedy dochodzi do braku równowagi pomiędzy możliwościami, a wymogami sytuacji. Jest czysto subiektywnym psychicznie zjawiskiem orientacyjnym, czyli zależnym nie tyle od sytuacji, w której się znajdujemy, a bardziej od stanu naszej psychiki. Oznacza to, że, stres u różnych osób pojawia się w różnych sytuacjach. Stres jest zazwyczaj czynnikiem, który w sytuacjach trudnych, ma pomóc człowiekowi w znalezieniu odpowiedniego rozwiązania problemu. W tym przypadku ma zdecydowanie korzystne działanie – mobilizuje, dodaje energii, dostarcza adrenaliny. Jednak gdy dochodzi do natężenia negatywnych bodźców środowiskowych i związanych z nimi zdarzeń, następuje przekroczenie indywidualnej, fizjologicznej granicy (odporności) na stres – wtedy pojawia się destrukcyjne oddziaływanie na organizm. Obniża się zdolność reagowania oraz sprawność psychiczna, a w ekstremalnych wypadkach także fizyczna.
Co ciekawe, długotrwały stres zazwyczaj nie jest związany z największymi tragediami naszego życia, lecz raczej z drobnymi, ale stałymi zmartwieniami np. o pieniądze, dzieci, zdrowie, czy też pracę. Przy zdarzeniach losowych dość wyraźnie widzimy i zdajemy sobie z tego sprawę, że nie mamy na to wpływu, toteż nie obciąża to naszej samooceny. Natomiast przy drobnych codziennych problemach, czujemy, że są one zależne od nas, choćbyśmy próbowali zrzucić je na środowisko (kraj, rząd, polityków, pracodawców itd.). Dlatego też problem taki działa na obniżenie samooceny, co w konsekwencji powoduje stały, podświadomy stres. Tego typu schorzenia nie udaje się wyeliminować powierzchownymi terapiami i masażami. Potrzebne jest zastosowanie dogłębnej analizy problemu i solidnej psychoterapii.


Niekorzystne działnie stresu
Stres to wykształcony na drodze ewolucji czynnik adaptacyjny, mający pomóc człowiekowi w rozwiązaniu zaistniałych problemów. W niewielkich dawkach spełnia funkcję mobilizacyjną, podnosi poziom adrenaliny, dodaje energii i stymuluje do działania. Jednak gdy utrzymuje się dłużej wpływa na organizm destrukcyjnie – jest przyczyną wielu zaburzeń psychosomatycznych.




Współczesny świat stawia przed człowiekiem coraz więcej nowych zadań, które wymagają nieustannej pracy, samodoskonalenia, rywalizacji. Standardy życia wymagają od nas sprawdzenia na wielu płaszczyznach – zawodowej, towarzyskiej, rodzinnej. Kiedy trudno nam sprostać wszystkim wyzwaniom pojawia się stres, który w przypadku nie leczenia prowadzi do wielu chorób i zaburzeń – stanów niepokoju, lęku, depresji, chorób nowotworowych, oraz innych.

Co to jest stres i kiedy się pojawia?
Stres to fizjologiczna reakcja organizmu na niekorzystne bodźce środowiskowe i codzienne zdarzenia, z którymi człowiek nie może sobie poradzić. Pojawia się kiedy dochodzi do braku równowagi pomiędzy możliwościami, a wymogami sytuacji. Jest czysto subiektywnym psychicznie zjawiskiem orientacyjnym, czyli zależnym nie tyle od sytuacji, w której się znajdujemy, a bardziej od stanu naszej psychiki. Oznacza to, że, stres u różnych osób pojawia się w różnych sytuacjach. Stres jest zazwyczaj czynnikiem, który w sytuacjach trudnych, ma pomóc człowiekowi w znalezieniu odpowiedniego rozwiązania problemu. W tym przypadku ma zdecydowanie korzystne działanie – mobilizuje, dodaje energii, dostarcza adrenaliny. Jednak gdy dochodzi do natężenia negatywnych bodźców środowiskowych i związanych z nimi zdarzeń, następuje przekroczenie indywidualnej, fizjologicznej granicy (odporności) na stres – wtedy pojawia się destrukcyjne oddziaływanie na organizm. Obniża się zdolność reagowania oraz sprawność psychiczna, a w ekstremalnych wypadkach także fizyczna.
Co ciekawe, długotrwały stres zazwyczaj nie jest związany z największymi tragediami naszego życia, lecz raczej z drobnymi, ale stałymi zmartwieniami np. o pieniądze, dzieci, zdrowie, czy też pracę. Przy zdarzeniach losowych dość wyraźnie widzimy i zdajemy sobie z tego sprawę, że nie mamy na to wpływu, toteż nie obciąża to naszej samooceny. Natomiast przy drobnych codziennych problemach, czujemy, że są one zależne od nas, choćbyśmy próbowali zrzucić je na środowisko (kraj, rząd, polityków, pracodawców itd.). Dlatego też problem taki działa na obniżenie samooceny, co w konsekwencji powoduje stały, podświadomy stres. Tego typu schorzenia nie udaje się wyeliminować powierzchownymi terapiami i masażami. Potrzebne jest zastosowanie dogłębnej analizy problemu i solidnej psychoterapii.

Negatywne skutki stresu.
W zbyt dużej dawce, stres wpływa na ograniczenie możliwości intelektualnych oraz na niemożność wykorzystania inteligencji i doświadczenia życiowego. Taki stan powoduje złe samopoczucie, brak motywacji do działania, a często poczucie bezradności. Gdy następuje stan rozstroju działania (lub zagrożenia rozstrojem), pojawia się rozdrażnienie, z którym bardzo często nie potrafimy sobie radzić w sposób konstruktywny. Często ignorujemy pierwsze symptomy, i popadamy w stan permanentnego rozdrażnienia, co staje się źródłem napięcia, złości, pretensji do otoczenia. Co gorsze, zbyt długie oddziaływanie tego stanu na system nerwowy może powodować uczucie rezygnacji, przygnębienia, lęki przed otwartym wyrażaniem złości oraz poczucie winy. Często pojawiają się symptomy cielesne. Może dochodzić do osłabienia układu immunologicznego, a co się z tym wiąże do zwiększenia podatności na rozwój wielu chorób, zwłaszcza wirusowych przeziębień i gryp bądź poważniejszych schorzeń, takich jak: zawał, czy wylew. U niektórych osób stres może przyczynić się do rozwinięcia wrodzonych predyspozycji do pojawienia się choroby wieńcowej lub nowotworowej.

Sposoby radzenia sobie ze stresem:
Ogólne usprawnienie ciała. Wykonywanie ćwiczeń energetyzujących oraz umiejętne rozładowywanie napięcia i "wyciszanie". Korzystanie z technik autorelaksu (medytacji, metod oddychania, racjonalizacja odżywiania, ograniczenie używek).
Usuwanie psychicznych i cielesnych symptomów stresu. Systematyczne korzystanie z masaży i automasaży. Polecane są również treningi autogenne (oddziaływanie na ciało, które powoduje zmiany psychologiczne) oraz medytacje.
Korygowanie funkcjonowania psychologicznego poprzez klaryfikację wartości i zadań życiowych, pozbywanie się niepotrzebnych nakazów i zakazów wewnętrznych. Przestawienie się na tzw. "myślenie pozytywne" i korzystanie ze swoich mocnych stron zamiast skupiania się na słabościach.
W krótkotrwałych stanach stresu sięganie po suplementy diety, zioła i leki, mające właściwości relaksacyjne, uspokajające, łagodzące napięcia i nerwobóle. Najwłaściwsze są leki i suplementy na bazie melisy, kozłka lekarskiego i dziurawca – ziół, mających działanie łagodzące skutki stresu.

umpilla

 Avatar

Dołączył: 15:35 @ 10/10/2011

Miasto: -

Punkty: 160

Listów: 26

Heh, ograniczenie używek ma nam pomóc zniwelować stres?;) Właśnie po to się je stosuje, żeby "radzić" sobie ze stresem...;)

Frama

Dołączył: 09:52 @ 25/10/2011

Miasto: -

Punkty: 150

Listów: 25

Ale nadmierna ich ilość może wywoływać inny rodzaj stresu ;)

Coffeenka

Dołączył: 19:21 @ 03/10/2012

Miasto: -

Punkty: 5

Listów: 5

Chyba w obecnych czasach trudno żyć bez stresu i nerwów. Wszystko na dziś stresuje dom, dzieci. Wszystkim się gdzieś śpieszy, wszystko musi być zrobione na przysłowiowe wczoraj. Dużo jest zawodów, gdzie ludzie muszą pracować pod presją czasu: lekarze, dziennikarze, pracownicy agencji reklamowych, redaktorzy itp. Taki świat chyba nie mógłby istnieć bez używek. Żeby było jasne chodzi mi tu o kawę, i ewentualnie papierosy, nic innego nie wchodzi w grę.

JolantaSOBOL

Dołączył: 15:59 @ 27/10/2012

Miasto: Warszawa.

Punkty: 5

Listów: 2

__________________________________________________________________________________________________

STRES TO RZECZYWISTY (PO CHWILI) SPADEK POZIOMU CUKRU WE KRWI. ♥♥♥♥♥

WSKAZÓWKA:
Szybko zjadamy porcję: RYŻ biały, KASZE (wszystkie do wyboru) lub WARZYWA strączkowe (fasola, groch, soczewica ew. zbyt tłusta soja).

Konsumujemy zatem tzw.
NISKIE WĘGLOWODANY TJ. DO 26% WZROSTU.

Mózg otrzymuje energię (węglowodany tj. biologiczne paliwo) i stabilizuje się w reakcjach. Poziom cukru wzrasta wolno, ale skutecznie (zwierzęta również).

Zobacz także:
INDEKS ŻYWIENIOWY TJ. IŻ PRODUKTU.
WYSOKIE WĘGLOWODANY TJ. OD 26,01% WZROSTU.

__________________________________________________________________________________________________

Wikii

Dołączył: 14:12 @ 24/08/2011

Miasto: -

Punkty: 100

Listów: 14

to ja ostatnio miałam taką dawkę, że nie życzę nikomu. Mogę napisać tylko tak... zaufanie do drugiej osoby to piękna i szlachetna rzecz, ale zdecydowanie niebezpiecznie może się skończyć. Lepiej polegać tylko na sobie.

lwica1998

Dołączył: 11:36 @ 06/11/2012

Miasto: -

Punkty: 25

Listów: 6

Niestety zgadzam się:((
Przeszłam depresję po takim zdarzeniu , teraz jestem sama i przynajmniej stres związany z problemami damsko - męskimi
zniknął. Oczywiście praca , dom , dzieci wiadomo , stresu nie da sie uniknąć , ale lepiej wiedziec , że masz tylko siebie i musisz sobie poradzić sama.
Używki?? kawa , papierosy , czasem mały drink w wekend ,nie widze w tym nic złego.

http://www.feino.pl/

umpilla

 Avatar

Dołączył: 15:35 @ 10/10/2011

Miasto: -

Punkty: 160

Listów: 26

Ja łykam Stabliss i czuję się o wiele lepiej niż dawniej, kiedy zajadałam się słodyczami czy popalałam papierosy, żeby zabić stres. Naturalny skład, łagodne, ale skuteczne działanie niwelujące napięcie, nie mam kłopotów ze snem, lepiej ograniczyć używki na rzecz naturalnych, zdrowych i dodających energii specyfików...

Nester

Dołączył: 14:38 @ 30/01/2012

Miasto: -

Punkty: 90

Listów: 18

Ja łykam Stabliss i czuję się o wiele lepiej niż dawniej, kiedy zajadałam się słodyczami czy popalałam papierosy, żeby zabić stres. Naturalny skład, łagodne, ale skuteczne działanie niwelujące napięcie, nie mam kłopotów ze snem, lepiej ograniczyć używki na rzecz naturalnych, zdrowych i dodających energii specyfików...

Jak gługo łyka sie te tabletki, zanim wróci równowaga psychiczna? Jak długo trwa przeciętna kuracja? Możesz napisać na forum?

umpilla

 Avatar

Dołączył: 15:35 @ 10/10/2011

Miasto: -

Punkty: 160

Listów: 26

Drugi miesiąc łykam już Stabliss, 2-3 tabletki dziennie, tak mniej więcej, wracam do siebie, z tygodnia na tydzień czuję się coraz lepiej i pewniej, ale do osiągnięcia pełnej równowagi jeszcze trochę mi brakuje.

Idź do strony 1 2

Aby dodać posta musisz się zalogować